Αναλυτικοί πίνακες με το νέο Φόρο ΙΧ
Την επαναφορά του φόρου πολυτελούς διαβίωσης (παλιά έκτακτη εισφορά) σε αυτοκίνητα, σκάφη, πισίνες, κ.ά. αποφάσισε η κυβέρνηση η οποία περιλαμβάνεται στις 7 Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου που συνόδευσαν το νέο φορολογικό επιβεβαιώνοντας το δημοσίευμα της «Η» στις 12 Νοεμβρίου του 2012.
Ειδικότερα στο άρθρο 46 προβλέπεται πως ο Φόρος στα ΙΧ με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. έως 2.500 κ.εκ. θα είναι ανάλογος του 5% της αντικειμενικής δαπάνης ενώ στα ΙΧ με κινητήρες από 2.501 κ.εκ. και άνω θα υπολογίζεται με συντελεστή 10% επί των τεκμηρίων.
Από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας.
Ο νέος Φόρος αφορά περίπου 100.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και το κράτος εκτιμά πως θα εισπράξει 68 εκατ. ευρώ ενώ παράλληλα εξηγείται και το γεγονός πως τα τεκμήρια έμειναν αμετάβλητα και δεν μειώθηκαν παρά την έντονη φημολογία!
Πάντως οι κάτοχοι των αυτοκινήτων με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω φαίνεται πως αποτελούν στόχο για την κυβέρνηση και την Τρόϊκα και σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία η συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων θα απευθύνεται μόνο σε όσους έχουν πολύ υψηλά εισοδήματα.
Ειδικότερα σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΑΑ την τελευταία 5ετία (2008-2012) έχουν διατεθεί περίπου 82.000 καινούρια αυτοκίνητα με κινητήρες άνω των 1.929 κ.εκ. ενώ αν προστεθούν και εκείνα που έχουν ταξινομηθεί από την 1-1-2003 έως και τα τέλη του 2007 τότε ο συνολικός αριθμός τους ξεπερνά τις 180.000 αυτοκίνητα. Ωστόσο τα πολύ υψηλά Τέλη αλλά και τα Τεκμήρια έχουν οδηγήσει περίπου 80.000 ιδιοκτήτες στην κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας.
Πάντως οι μεγαλύτεροι χαμένοι από το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης είναι εκείνοι που απέκτησαν το νέο τους ΙΧ μετά την 1/11/2010 καθώς τα Τέλη Κυκλοφορίας υπολογίζονται βάσει των ρύπων ενώ τα τεκμήρια είναι ιδιαίτερα υψηλά. Ειδικότερα πάρα πολλά 2λιτρα αυτοκίνητα κατέβαλλαν για Τέλη έως και 151 ευρώ εξαιτίας των χαμηλών εκπομπών ρύπων. Πλέον με το νέο φόρο θα καταβάλλουν επιπλέον 440 ευρώ κάθε χρόνο!
Αντίστοιχα κάποιος που απέκτησε ένα 3λίτρο αυτοκίνητο με ετήσια Τέλη κάτω των 300 ευρώ θα επιβαρυνθεί με 1.780 ευρώ κάθε χρόνο!
Οσον αφορά στην κατηγορία των τετρακίνητων με κινητήρες υψηλού κυβισμού και ειδικότερα από 3,2 λίτρα θα επιβαρύνονται ετησίως με τουλάχιστον 2.020 ευρώ.
Περισσότερο «τυχεροί» θα πρέπει να αισθάνονται όσων τα αυτοκίνητα είναι γηραιότερα από 5 έτη καθώς τα τεκμήρια διαβίωσης είναι χαμηλότερα κατά 30%..
Ειδικότερα ένα 2λιτρο ΙΧ πέραν των 660 ευρώ για Τέλη θα επιβαρυνθεί με 308 ευρώ ετησίως για το νέο Φόρο. Αντίστοιχα ένα 3λιτρο πέραν των 880 ευρώ για τα Τέλη θα επιβαρυνθεί με 1.246 ευρώ για το νέο φόρο ετησίως.
Πολυτέλεια και οι βάρκες!
Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης δεν αφορά μόνο στα ΙΧ αλλά και στα σκάφη αναψυχής ανεξαρτήτου ηλικίας από 6 μέτρα και άνω. Ειδικότερα ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης του σκάφους επί συντελεστή 10%.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ο συγκεκριμένος φόρος αναμένεται να οδηγήσει δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτων βαρκών και μικρών σκαφών σε ακινησία ενώ παράλληλα θα οδηγήσει σε λουκέτο δεκάδες επιχειρήσεις του κλάδου αλλά και πολλά ναυπηγεία.
Πινακας με Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης στα ΙΧ έως 5 έτη
Κυβικά ΙΧ έως 5 έτη Φόρος
(σε ευρώ) (σε ευρώ)
Έως 1.200 4.000 0
1.400 5.200 0
1.600 6.400 0
1.800 7.600 0
2.000 8.800 440
2.100 9.700 485
2.200 10.600 530
2.300 11.500 575
2.400 12.400 620
2.500 13.300 665
2.600 14.200 1.420
2.800 16.000 1.600
3.000 17.800 1.780
3.200 20.200 2.020
3.400 22.600 2.260
3.600 25.000 2.500
3.800 27.400 2.740
4.000 29.800 2.980
4.200 32.200 3.220
4.400 34.600 3.460
4.600 37.000 3.700
4.800 39.400 3.940
5.000 41.800 4.180
5.200 44.200 4.420
5.400 46.600 4.660
5.600 49.000 4.900
5.800 51.400 5.140
6.000 53.800 5.380
Πινακας με Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης στα ΙΧ από 5 έως 10 έτη
Κυβικά ΙΧ από 5-10 έτη Φόρος
(σε ευρώ) (σε ευρώ)
Έως 1.200 2.800 0
1.400 3.640 0
1.600 4.480 0
1.800 5.320 0
2.000 6.160 308
2.100 6.790 340
2.200 7.420 371
2.300 8.050 402
2.400 8.680 434
2.500 9.310 465
2.600 9.940 994
2.800 11.200 1.120
3.000 12.460 1.246
3.200 14.140 1.414
3.400 15.820 1.582
3.600 17.500 1.750
3.800 19.180 1.918
4.000 20.860 2.086
4.200 22.540 2.254
4.400 24.220 2.422
4.600 25.900 2.590
4.800 27.580 2.758
5.000 29.260 2.926
5.200 30.940 3.094
5.400 32.620 3.260
5.600 34.300 3.430
5.800 35.980 3.598
6.000 37.660 3.766
Πωλήσεις 2008-2012 νέων ΙΧ με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω
Κυβισμός 2012 * 2011 2010 2009 2008
1.929-2.357 1.872 3.247 6.646 20.715 23.792
2.358-3.000 188 577 1.738 7.653 6.984
3001-4.000 44 120 442 2.569 3.529
4.000 και άνω 11 51 154 560 956
Σύνολο 2.115 3.995 8.980 31.497 35.261
Πωλήσεις Ιαν.-Οκτ. 2012
Του Γιώργου Ανδρή
Πηγή ΣΕΑΑ